Liander werkt met verschillende aannemers en contracten met elk eigen (financiële) afspraken gekoppeld aan uitzonderingsformulieren. In de Selfservicemappen (Contentserver Liander) vinden aannemers de meest actuele formulieren; formulieren dienen door aannemers ongewijzigd te worden gebruikt.

Bij meerwerk/ uitzonderingssituaties dient een formulier als volgt te worden ingevuld (actie aannemer):

1. Per klus/case (DWA) dient één uitzonderingsformulier (excel) per categorie volledig te worden ingevuld zodat de kosten op de juiste werkzaamheden worden geregistreerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Per formulier moet worden aangegeven of het ‘voorafgaand aan werk door aannemer’ of ‘tijdens  werk door aannemer’ is ingediend.
Opm; als een meerwerkmelding vooraf wordt ingediend moet dit meerwerk tijdens uitvoering alsnog worden aangetoond.

3. Als een servicenummer als “All-in” in het uitzonderingsformulier staat aangegeven wordt deze activiteit niet aanvullend vergoed.

4a. Als een servicenummer niet als “All-in” in het uitzonderingsformulier staat aangegeven, dient alleen het totaalbedrag van de activiteit op het formulier te worden ingevuld.

4b. Op een aparte bijlage dient verplicht de reden van het meerwerk en prijsonderbouwing (GVRN-codes) te worden aangegeven. Foto’s, werktekeningen/schetsen, facturen of bv lasformulieren dienen aanvullend mee te worden verzonden. Het aanpassen van het uitzonderingsformulier of het niet meezenden van de benodigde bijlages / kostenonderbouwing leidt tot de afkeuring van het meerwerk).

5. Het formulier wordt door de aannemer ondertekend verstuurd aan de werkvoorbereider.

 

Controlewerkzaamheden (actie werkvoorbereider):

1. Werkvoorbereider heeft over ingediend meerwerk tijdig (voorafgaand/ tijdens uitvoeringswerkzaamheden) contact gehad met de aannemer.
2. Controle op de door de aannemer opgevoerde aantallen o.b.v. aangeleverde documenten en gemaakte afspraken.
3. Werkvoorbereider vult het webformulier in op de bestekkensite waarbij alle velden verplicht zijn.

 

  • Vul de gegevens van de indiener in.

 

  • Kies de juiste categorie, welk bestek, betrokken aannemer en het contractnummer met positie (bijvoorbeeld: 4600002194-30).

 

  • Geef het adres aan waar de werkzaamheden hebben plaatsgevonden en het bedrag waarvoor een uitzondering wordt ingediend.

 

  • Geef bij de toelichting zoveel mogelijk relevante informatie zodat de contractspecialist de juiste informatie heeft om de uitzondering in één keer goed te kunnen beoordelen.

 

  • Voeg alle relevante bijlagen toe, maar in ieder geval altijd een uitzonderingsformulier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Verstuur dan het formulier.

 

 

 

 

 

Controlewerkzaamheden (actie Contractspecialisten):

1. Contractspecialist controleert het ingekomen uitzonderingsformulier op bestekvoorwaarden en onderbouwing aannemer/ werkvoorbereider.
2. Bij vragen/ onduidelijkheden dient de aannemer/ werksvoorbereider extra informatie aan te leveren.
3. De contractspecialist geeft een advies om het uitzonderingsformulier af te keuren of goed te keuren.

 

Aanvullend:

 

– Een overzicht van alle contractafspraken is terug te vinden in de All-in-matrix (link*)

 

 

 

 

Laatste update: 10-01-2025 MvL

Posted in: KV